Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P81a39v85e90l 47B89a57r75t96o42k 9908890252983

S Chromou mám problém, ale kdykoli jdu kolem té její kašny, tak mě znovu a znovu nutí k přemýšlení. Takže za mě kašna spíš ano (stejně to mám s Tančícím domem, do Resslovky zasahuje skoro až agresivně, ale tomu nároží dává zajímavou dynamiku a i po letech se mi neokoukal a pořád přemýšlím jestli tam pasuje),ale ten Plášť mi připadá kýčatý. :-)

Ty nové výškové budovy na Pankráci mi nepřipadají nijak tragické (uvážím-li, že už tam pár let osamoceně stojí ty tři první). To Véčko má (pro mne) zajímavě dynamické tvary a ty okolní nové nižší budovy tam docela sedí. A i zblízka na mne nepůsobí nijak předimenzovaně. Zvlášť v kontextu s fádními paneláky vedle.

Měl jsem problém s bytovým domem uzavírajícím park Na Pankráci (ten s tou dírou), ale také to není žádná hrůza a při pohledu z Děvína vypadá docela zajímavě.

Chrchel na Letné by mi asi nevadil. Ale já nejspíš nemám dobrý vkus, docela se mi totiž líbí kritizované Quadrio. Přijde mi, že ze Spálený docela respektuje starší zástavbu a ve srovnání s obecně chváleným Májem působí docela lehce. A nijak mě neuráží Myslbek, často uváděný jako vzor toho špatného co v Praze od devadesátek bylo postaveno.

Lev na Klárově mi sice sám o sobě nepřipadá zajímavý, ale ani rušivý. Ale možná by to místo sneslo něco méně fádního.

Krnáčová i vdova po Kaplickým jsou mi opravdu nepříjemné (a doufám, že se jich zbavíme (a Krnáčovou pokud možno zavřou)), ale jsou asi podstatnější věci za které by je bylo lze kritizovat, než úvahy o umisťování uměleckých děl v Praze.

+1/0
13.8.2017 23:59
Foto

J16a84r24o67s14l11a15v 87K41o47n36á53š 4186936436933

Zmaření stavby Kaplického knihovny je možná největší tragédií porevoluční kulturní historie. Předchozí generace po sobě zanechaly Národní divadlo, kubistický unikát Dům U Černé Matky Boží nebo vilu Tugendhat. Mnohdy nevelké, ale erbovní stavby světové hodnoty. Provinění darebáků jako je V. Klaus, P. Bém a množství kariéristických šmoků, většinou druhořadých architektů, mocně těm dvěma přisluhujících je o to větší, že světové parametry Kaplického práce jim byly známy. Mrzkostí, malostí a ubohostí svých mravů poškodili nás všechny před budoucími generacemi.

+3/−2
13.8.2017 17:39

J92i64ř87í 77J37i67r38o61u44d35e36k 8356219144574

Ano, ovšem... V případě ,,blobu" na onom místě šlo o cosi zásadně jiného. O hrubý zásah do historického a jedinečného panoramatu Prahy. Např. i dostavba Chrámu sv. Víta byla s nesmírným citem a smyslem pro vyváženost celku dokončena. A i Kramářova vila, ač údajně coby trucpodnik vůči Hradu, tak necitlivým zásahem nebyla. Spíše jej, naopak, až dobře doplnila a rozšířila. V případě K.kn. šlo pak i o cosi až zásadně jiného, obdobně jako u ,,Tančícího domu". A i onen ,,monument doby" je z hlediska estetiky a souladu v panoramatu zástavby nábřeží, přes ,,fšechna ach, och, ,,vandrfůl, kolosál. až ,,pyramidál", zase jenom jako pěst na okoRv

+1/0
13.8.2017 17:56

J27i41ř31í 77J74i38r30o11u38d53e49k 8906599464384

P.S. Osobně bych si onen blob dokázal spíše představit na místě bývalého ,,Josefova pomníku, a to coby kontrast, ač barvou i provedením spíše připomínající některými dětmi oblíbené figurky, např. jednokého mimoně;-) A možná by to byl i ,,monument velikánů" V.H. i přítele Kaplického;-) Třeba by se tím někteří z mladých stejně bavili, jako TEHDY my MLADÍ monumentem Fronty na maso - J.V.S.;-)

0/0
13.8.2017 18:09
Foto

J95a23r81o13s76l12a22v 86K41o77n32á79š 4426776756933

Tvar blobu byl dán tím, že "vyrůstal" z letenského kopce a tvarem i barevností své okolí maximálně respektoval. Právě jednotlivé dominanty činí Prahu tak obdivuhodnou - monstrózní chrám sv. Víta je vyšší, než celá šířka hradčanského hřbetu, chrám sv. Mikuláše přímo přetéká z intimního prostoru Malostranského náměstí a pod jeho kupoli by se vešlo několik okolních domů. Obdobně jako Kaplický tvaroval svůj ještědský vysílač i arch. Hubáček. V současnosti budované pankrácké mrakodrapy zasahují do panoramatu Prahy mnohem výrazněji.

+3/0
13.8.2017 18:38

J83i82ř30í 94J32i40r28o14u72d90e36k 8436379454174

S těmi mrakodrapy máte pravdu. Totéž lze vyjádřit i o žižkovském vysílači. Hubáček- Ještěd - to je soulad s přírodou, nikoli však zástavbou, ta v JEHO sousedství není. Ač i on jinak dokázal produkovat na objednávku i ,,sorelu". Musel, aby zachoval atelier. Váš příklad Hradčan je nedobrý. Tam jde o prolnutí i historie a doby. Navíc, hodnotíte ex post prizmatem současnosti. Chobotnice- spíše pokus o monument tvůrce, navíc s problémy jeho skutečného praktic. využití. Spíše komerce, než ryzí kumšt. Což plně platí např. i o Tančícím domu:-/ Jinak, že si každý tvůrce snaží ,,protlačit" své dílo, často i díky konexím, není nic neobvyklého. Ovšem, např. filharmonie v Melbourne- skvostné dílo, snad i vizual. a harmonic. zapadá, a akustika- to je jak hluchý chrámRv

+1/0
13.8.2017 18:56

J91i32r48i 21K54u31c43e11r45a 5397980536542

pokud si vzpomínám, byly nějaké podmínky, které Kaplický zcela ignoroval; takže ta jeho stavba prostě z logiky věci vzniknout nemohla; pokud vyhlásím závod pro koloběžky, nemůžu respektovat vítězství závodníka na babetě, i kdyby se mi jeho babeta líbila víc než ty koloběžky....

+2/0
13.8.2017 18:15

J94i94ř52í 34J44i69r65o69u63d24e97k 8766199194214

R^ Ano, i to byl jeden z více důvodů, které, dle některých, návrh ,,potopili".

+1/0
13.8.2017 18:28
Foto

J50a68r83o50s33l84a98v 41K31o33n54á60š 4826476906943

Architektura je umělecké dílo sui generis a ne vždy lze jeho parametry definovat do všech detailů. Kaplický navrhl změny v zájmu lepšího provozu v nezvykle tvarované budově, tak, jak bývá ve světě zvykem, a stejnou možnost měli i ostatní. Komise to uznala a potvrdila.

+2/−1
13.8.2017 18:50

J77i84ř33í 19J29i66r91o72u70d75e53k 8766349704124

Kaplický změnami uznal, že ,,nedodržel", až pochybil. Jinak, byl holt jen jeden Kaplický. Jak moc šlo o jméno tvůrce a jak opravdu o dílo, tam je také jedna z otázek. O partikulár. zájmech a vlivu ,,různých" skupin, ale i názorech ,,běžných" občanů, ani nemluvě. Jsem rozený pražák, a ač již dlouhá léta v Praze nežiji, a velmi dávno jsem pochopil, že život je změna, pro mnohé až ve všem, přesto... Ale každý má své vnímání i měřítka. Pamatuji Špejchar v původní podobě, tramvaj smyčku, dřevěné stavby kolejí za ní, atd. Zákonitě se vše mění a vše je dávno jinak. Čas se nikdy nezastaví, a v ničem. Jedno by snad mělo být zachováno. Schopnost vnímat krásu v detailu i celku, harmonii a vyváženost. Nakonec, bude-li si žena chtít nechat zvětšit prsa, asi si je nenechá ,,extravgantně" přemístit na záda, ABY BYLA ,,UNIKÁTNÍ", že;-)

+1/0
13.8.2017 19:12
Foto

J44a19r91o41s61l87a74v 67K55o63n73á29š 4796826866283

K mnohému, co píšete, bych i přitakal, leč hodnota Kaplického díla je nesporná a je to extraliga světové architektury. Kolik měli Češi za posledních padesát let světových architektů ? Já jsem přesvědčen, že jen jednoho. Už jen proto si zasloužil naši bezvýhradnou podporu. A upřímně - když vidím Muzeum Ferrari v Modeně, chce se mi brečet.....

+2/−2
13.8.2017 20:30

J78i68ř45í 23J53i98r88o54u58d94e22k 8746799174744

Ferrari mělo pozemky i kapitál. Tam nebylo co řešit. I koncepčně pak řešení zapadá do celého území. Čili, jde o cosi zcela jiného. A to, že jakási extraliga je založena jen na jedinci, protože dostal možnost, není a nebylo nedostatkem vskutku výbor. architektů i u nás. Jen nedostali, potažmo neměli tu šanci. Osobně jsem ještě poznal jistého arch.Bareše, bohužel jej ,,dostala" tuberkuloza, kterou si přivezl z koncentráku. Podílel se na řešeních s mnohými kvalitními architekty, namátkou v Dejvicích,či na Hanspaulce, atp. A já viděl i jeho výkresy, a spousty knih i foto. Takže, mám jistá měřítka i poznatky. Jako student jsem měl zase možnost osobně, jako jeden z mála, navštívit i Bílkovu vilu u Chotkových sadů. Atd. PROSTĚ POVOLANÝCH MNOHO, VYVOLENÝCH MÁLO. A z těch povolaných většina odešla v zapomnění a to nikoli jejich vinou:-/

+1/0
13.8.2017 21:45

J69i28ř87í 45J67i50r85o12u30d19e38k 8696449104854

P.s. Jinak pro dnešek na shledanou a těšilo měR^

+1/0
13.8.2017 21:48

K18a85r52e95l 84Š40r21e27j12b55r 3633433457480

S řadou názorů lze souhlasit, ale proč dílo někoho, ntb když se nemůže bránit, nazývat chrchel. To nechápu.

+2/−1
13.8.2017 14:49

J23i94ř59í 80J92i54r41o43u25d45e42k 8766489364834

Blob, z AJ do češtiny- kapka. RzplIzlá kapka, např. i hlen, či i sliz, lidově pak i chrchel. A ten lze též označit i vznešněji, třeba tím, že může cosi připomínat. Např., ač vzdáleně, i ,,rozcapenou", či připlácnutou chobotnici;-)

+2/0
13.8.2017 15:04

J82i64ř88í 67J50i19r69o78u94d75e62k 8516269414804

P.S.: Jinak ,,blob", OBDOBNĚ JAKO např.,,PLOBS", jako zvukomalebné slovo též i ekvivalent českého ,,plesk". A pak dále lze dle libosti i ,,rozvinout";-D

0/0
13.8.2017 15:08

M34a15r46t87i34n59a 57B75e88r68á52n91k50o19v29á 5467145362

Karma!

+4/0
13.8.2017 12:15

J44i46ř65í 94J91i36r78o44u98d82e27k 8516379984624

R^!

+3/0
13.8.2017 12:00

J90i40ř94í 87J23i76r35o16u74d30e25k 8576679594584

P.S.: Co se týká pomníku našich lidí Čechoslováků v RAF, nešlo sice o toliko projev úcty a vděku, neb i tam byly v daném čase i jiné zájmy ze strany iniciátorů tohoto ,,monumentu, který si ovšem jinak ti, o kterých to je, bezesporu zaslouží. Je i ostudou naší, že na nic takového u nás nebyla vůle. I symbolika okřídleného lva je více než správná. Skoro Nerudovské ,,Jak lvové bijem o mříže"R^ I umístění pomníku je více než symbolem. Kousek od ,,strakovy" obou komor PČR i Hradu. Proč a komu tam vadí je také až signifikantníRv

+4/0
13.8.2017 13:46





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.